سفارش تبلیغ
صبا ویژن



کپی پیست ها -

   


آبیاری در فضای سبز و توجه به اصول صحیح آبیاری در داشتن فضای سبزی پایدار بسیار موثر است.تامین آب بویژه در مناطق گرم و خشک دغدغه اصلی مدیران میباشد تا جایی که باعث محدودیت کار میشود.

رعایت موارد زیر کمک زیادی در کاهش تنش آبیاری میکند:

اصل اول انتخاب گیاهان با توجه به اقلیم منطقه میباشد.گیاهان سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب شوند و از اعمال سلایق شخصی جلوگیری شود.خرید نهال از کانال فضای سبز انجام شود نه آنکه کارپردازی با سلیقه خود اقدام کند.درخت بید یا چنار و صنوبر درختان زیبایی هستند ولی نمیتوان در فضای سبز شهری مثل کاشان کاشت.

اصل دوم آنست که هر چقدر بستر کاشت گیاهان مناسبتر و نزدیک به بهترین شرایط باشد نیاز آبی گیاه کمتر و مقاومت آن در برابر تنش های کم آبی بیشتر خواهد بود.خاک رسی با نگه داشتن آب در زمان بیشتر دوره آبیاری را طولانی تر میکند.این بدان معنی نیست که خاک مورد استفاده برای تمام درختان رسی باشد بلکه ترکیبی از خاک رسی و شنی............

اصل سوم کنار گذاشتن سیستم های آبیاری سنتی و استقبال از سیستم های جدید:سیستم آبیاری قطره ای و بارانی در اغلب فضاهای جدید در میزان مصرف آب موثر بوده است.

اصل بعدی زمان انجام آبیاری میباشد.تجربه نشان داده آبیاری در طول شب بسیار موثرتر میباشد.

برای سیستم آبیاری مجموعه هزینه لازم را صرف کنیم تا در طول سال مجبور نباشیم درختان را به زحمت از تشنگی نجات دهیم.

آبیاری با تانکر اگر چه هنوز دیده میشود بویژه در طرح های جنگلکاری ولی اگر هزینه یک سال آبیاری با تانکر را صرف تامین آب کنیم و یا حتی کاشت درختان این بخشها را یک سال به تعویق بیاندازیم بسیار بهتر است.

از آب شرب شهری در فضای سبز استفاده نکنیم و با رایزنی با امور آب منطقه چاههای آب غیر قابل شرب را وارد سیستم مجموعه کنیم.

چاههای آب موجود در مجموعه را رینگ کنیم:اتصال تمام چاهها به یکدیگر تا در صورت خرابی یک چاه و عدم استفاده از آن بتوان از چاههای دیگر استفاده کرد.

آموزش کارگران آبیار و آشنا کردن آنها با زمان تشنه شدن گیاه:اغلب مشاهده میشود که کارگر آبیار در یک منطقه از روی عادت تمام گیاهان را به یک میزان آب میدهد در حالی که نیاز آبی یک درخت بیست ساله با نهال دوساله بسیار متفاوت است.نیاز آبی یک گونه با گونه دیگر متفاوت است.

گیاهان با نیاز آبی متفاوت در یک مجموعه کنار هم کاشته نشوند:کاشت پرچین ترون زیر درخت کاج ده ساله صحیح نیست چرا که ترون در شرایطی مشابه کاشان حداقل هر ? روز یکبار آب میخواهد.

 کپی شده از مهندسی فضای سبز



نویسنده » حدیث » ساعت 9:25 صبح روز پنج شنبه 87 آبان 2

بسیاری  از ما  در شهرها زندگی می کنیم  ، ولی هنگامی که با کمی  دقت به اطراف خود نگاه می کنیم ، در می یابیم  شهرها تبدیل  به موزه هایی  شده اند که نازیبایی ها  را به نمایش  گذاشته اند. به هنگام طلوع آفتاب ، کوچه ها و خیابانها با دستان  زحمت کش و پرکار نیروهای خدماتی شهرداری از آلودگی ها پاک می  شوند  و در انتهای  روز ، تمامی  سطح کوچه و خیابانها  پر از زباله می  شود . کمتر کوچه و خیابانی را  می توان  یافت  که با گل و گیاه و با نظمی در خور تحسین  آراسته شده باشد  ، به گونه ای که با عبور از آن ، روح انسان تلطیف یابد. در نمای  ساختمان ها خبری از بکارگیری فضای  سبز نیست  و بسیاری از مردم  اطلاعاتی  در خصوص زیبا سازی  و طراحی  فضای  سبز ندارند و خلاصه کلام آنکه  خبری از خلاقیت  انسان ها  برای زیبا سازی  شهر  نیست .

ادامه مطلب...


نویسنده » حدیث » ساعت 4:43 عصر روز چهارشنبه 87 آبان 1

 
جام جم آنلاین: از تابلوی ایستگاه اتوبوس تا جایی که تو ایستاده‌ای چند متری فاصله است و جلوی تو صف طویلی از مسافرانی است که با هر بار نگاه کردن به ساعت با حالتی کلافه و عصبی از یک انتظار طولانی این پا و آن پا شده و به مسیر اتوبوس نگاه می‌کنند، از 10 دقیقه انتظاری که روی تابلوی ایستگاه اتوبوس نوشته شده 15 دقیقه هم گذشته است؛ اما هنوز خبری از اتوبوس نیست.
سرانجام پس از یک انتظار طولانی یک اتوبوس ریالی از دور نمایان می‌شود. انبوه جمعیت به جلوی در ورودی اتوبوس هجوم می‌آورند و اینجاست که رد و نشانی از صف باقی نمی‌ماند. قوی‌ترها سریع‌تر سوار می‌شوند و هر طور شده خود را در اتوبوس جا می‌دهند.
کمتر از چند ثانیه حتی برای آویزان شدن از میله‌های اتوبوس هم جایی نمی‌ماند. مسافرانی که سوار نشده‌اند با داد و فریاد از بقیه می‌خواهند فشرده‌تر بایستند، بلکه آنها نیز بتوانند خود را به نحوی در اتوبوس جا دهند.

راننده فریاد می‌زند: هل ندهید تا چند دقیقه دیگر اتوبوس می‌آید، اما مسافران که به این وعده‌ها آشنایند، بی‌اعتنا به گفته راننده همچنان در تلاشند حتی به قیمت ماندن بین در و به جان خریدن خطر سقوط از اتوبوس در حال حرکت خود را با وسیله نقلیه عمومی به مقصد برسانند.
دیگر مدت‌هاست برای حرص خوردن و حسرت‌کشیدن شهرنشینان دلایل و سوژه‌های زیادی وجود دارد. از افزایش کرایه تاکسی‌ها، نابسامانی حمل و نقل عمومی، ترافیک و آلودگی هوا گرفته تا مشکلات و معضلات مبتلابه ناوگان حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، تاکسی و مترو که درباره هر کدامشان به اندازه یک کتاب می‌توان نوشت و در این میان مشکلات موجود در خدمات‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی به عنوان نخستین و پرمسافرترین ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها حکایت دیگری است که قطعا بسیاری از مسافران دائمی این وسیله نقلیه عمومی تاکنون بارها آنها را تجربه کرده‌اند.
با آن که همیشه شهروندان به علت ارزان بودن هزینه سفر با اتوبوس نسبت به دیگر وسایل نقلیه تمایل به استفاده از آن را دارند؛ اما مشکلات و معضلاتی همچون کمبود اتوبوس‌ها، ازدحام بیش از حد جمعیت در آنها، فرسودگی، فقدان سیستم برنامه‌ریزی برای ساعات رسیدن به ایستگاه، سیستم سنتی جمع‌آوری بلیت به صورت دستی از سوی راننده، تامین نشدن حقوق رانندگان موجب شده است که این سیستم حمل و نقلی از کارآمدی لازم برخوردار نباشد.

 

می تونید متن کامل گزارش رو از جام جم آنلاین بخونید



نویسنده » حدیث » ساعت 11:13 صبح روز چهارشنبه 87 آبان 1

در کشور ایران اقلیمهای متفاوتی وجود دارد، بنابراین تنوع گیاهان دارویی آن نیز زیاد است. بکارگیری این گونه ها در فضای سبز تنوع گونه ها و اکوتیپ ها (از نظر رنگ، فرم، اندازه و سازگاری) را دو چندان می کند و ضریب اطمینان موفقیت طرح و انعطاف طراحی بیشتر می شود. وجود گیاهان دارویی در فضای سبز نشانه ای از توانایی اقلیمی و احوال فرهنگی منطقه است. با توجه به اینکه برای رسیدن به استانداردهای بین المللی فضای سبز سرانه، به فضای سبزی با چند برابر سطح موجود نیازمندیم، سطح فضای سبز لازم چند برابر خواهد بود و با وارد کردن گیاهان دارویی در فهرست گیاهان مناسب برای فضای سبز جامعه گیاهان دارویی گسترش قابل توجهی پیدا می کند. با کشت گیاهان دارویی در فضای سبز بخشی از هزینه های ریالی قابل بازیافت است و با توجه به نزدیکی این مکانها به مراکز صنعتی و تجاری هزینه حمل و نقل نیز کاهش می یابد. کاشت گیاهان دارویی در فضای سبز امکان آشنایی و افزایش آگاهیهای اجتماعی، نسبت به گیاهان دارویی را فراهم می کند. اختصاص فضای سبز محیطهای آموزشی به کشت گیاهان دارویی، زمینه برای تحقیق در جنبه های مختلف گیاهان دارویی را ممکن می سازد و سازگاری این گونه ها را معلوم می کند. یکی از راههای بسیار مؤثر در کنترل فرسایش خاک، بر جای گذاشتن بقایای گیاهان دارویی قبل از آیش است. بنابراین گیاهان دارویی در ارائه خدمات بوم شناختی نیز بسیار توانمند هستند. برخی گیاهان دارویی دارای حدود تحمل نسبتاً خوبی به شوری، خشکی، قلیایی بودن خاک، تشعشع شدید خورشید، شرایط ماندابی، هرس شدید و ...هستند.

می تونید متن کامل مقاله رو از اینجا بخونید



نویسنده » حدیث » ساعت 10:43 صبح روز چهارشنبه 87 آبان 1

محیط زیست شهری به شیوه‌های گوناگون ادراک می‌شوند. موضوع این است که اجزای شهر به نحوی کنار یکدیگر قرار گیرند،‌ که آسان فهمیده شوند. روند طراحی باید بتواند روح و ماهیت مکان یا ساختمان را به شیوه‌ای متناسب اقتباس کرده و در قالب اندیشمندانه‌ای نسبت به فرم فیزیکی، مصالح، رنگ و عناصر طراحی به تصویر بکشد.

برخی شهرها آسان‌تر از دیگران قابل درک‌اند. شهرهایی که بیشتر توسعه یافته‌اند، به ویژه برای بازدید کنندگان مغشوش شده‌اند. باید راه‌هایی برای ساختن شهرهایی که ساختمان‌ها و فضاهای عمومی‌شان خوانایی بیشتری داشته باشد،‌ پیدا کرد.

ساختمان‌های جدید باید این کیفیت خوانایی را داشته باشند. توالی مرتبط فضاهای همراه با برخی نشانه‌های شهری، خط آسمان می تواند به این امر کمک کنند.

ترکیب پیچیدگی خطوط پشت بام‌های کوتاه با مجموعه‌ای از الگوی خیابان‌های کوچک مقیاس می‌تواند علامتی برای هسته‌های تاریخی مراکز شهرها باشند. تک بناها نیز کمک چشمگیری در این زمینه‌اند. به ویژه اگر سیمایی به یادماندنی داشته باشند. عملکرد یک ساختمان و چگونگی ورود به آن، باید از بیرون قابل فهم باشد.

 در شاهراه‌های ورودی به مرز شهر باشد تعریف شود که شهر از کجا آغاز شده و یا باید آغاز شود. اگر این نقطه،‌به خوبی تعریف شده باشد،‌ می‌توان اهمیت آن را از طریق فرم ساختمان‌های اطراف، استفاده از نشانه‌های به یاد ماندنی و منظر سازی فضاهای باز ورد تاکید قرار داد و گذر از محیط‌های  داخلی شهر به مرکز شهر را مشخص کرد.

بخش‌های مرکزی شهرها، معمولا هنگام شب بیش از پیش ناآشنا به نظر میرسند. عدم قطعیت در مورد مکانی که قرار دارید و اینکه کجا باید بروید، آزار دهنده است. مسیرهای اصلی و مکان‌های عمومی باید به خوبی نورپردازی شوند و در صورت امکان، با حضور فعالیت‌های شبانه، حیات یابند.

محل قرار گیری ساختمان‌های بلند باید آگاهانه و نه بر اساس اقتصاد زمین تعیین شود. این ساختمان‌ها باید به صورت عنصری مثبت در خط آسمان عمل کنند. نشانه‌ای از محل خاص در بافت شهری باشند. به نحویکه به منظر شهری موجود در محیط‌های باستانی و محافظت شده آسیب نرسانند و یا با سایه‌اندازی بیش از حد، ایجاد دید مزاحم یا اختلال در وزش باد در ساختمان‌های اطراف نگردند و در مکانی قرار گیرند که نقطه ورود یا انتهای دید را نشان دهد.

معمولا قوی‌ترین تصویر هر شهر، محصول نوع رابطه آن با عناصر طبیعی همچون تپه‌ها، رودخانه‌ها و دره‌ها است. در شرایطی که محیطهای شهری دارای فرم تپوگرافیک روشن و قوی هستند، نباید آن را نادیده انگاشت.

پشت بام نیز به عنوان نمای پنجم می‌تواند در ساختمان‌های منفرد و در محیط‌های شهری، نقش مهمی ایفا کند. چهره آن هم به طور ذاتی و به عنوان عامل ساختار دهنده برای ایجاد حس جهت و یادمانگی می‌تواند اهمیت یابد.

برای مطالعه بیشتر به کتاب زیر مراجعه نمایید.

تیبالدز, فرانسیس ، شهرسازی شهروندگرا، ترجمه‌احمدی نژاد, محمد ،اصفهان، خاک

کپی شده از معماری منظر ایران

 


نویسنده » حدیث » ساعت 6:48 عصر روز سه شنبه 87 مهر 30

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >